Tuesday, September 17, 2019

Om krig, fred, politikk og sånn.

Hvor står du politisk?

Jeg hang i et blått miljø i min ungdom, og stemte Høyre ved de første valgene. Skattepolitikk var lettsolgt propaganda til en student som ville ha mest mulig av egen kake fra deltidsjobben. Etter hvert utviklet perspektivet og verdiene seg i en annen retning og jeg har vært medlem av SV i flere år. Det har nok ikke vært så veldig synlig og jeg har bevisst ikke ropt så høyt i gangene. Alle har rett til sine egne meninger og det respekterer jeg. Jeg syns også at det kan være tøft å "stå frem" med hvor en befinner seg i det politiske landskapet fordi det er så innmari mange sterke meninger der ute. Misforstå meg rett, jeg vet veldig godt hvor jeg står. Men det er også mange som gjerne vil utfordre deg på hvor håpløs ditt parti er og jeg har ikke så stort behov for å forsvare valget mitt og verdiene mine. Kanskje derfor har jeg heller ikke bidratt noe i valgkamper for SV, noe jeg kjenner på. For jeg vil gjerne gjøre en forskjell men føler meg ikke sterk nok til å "gå i krigen". Noen poster syns jeg er skumle og veldig eksponert. Jeg håper at jeg etter hvert tør å melde meg til tjeneste - om ikke annet hjelpe til i kulissene.

Hva jeg liker med SV sin politikk?
I ett av verdens rikeste land må vi fortssatt ha fokus på å utligne forskjeller og passe på at alle får like muligheter i livet. Det er ikke dermed sagt at alle skal ha like mange ressurser, men det må være rettferdighet i muligheter til å skape et godt liv for en selv uahengig av sosial rang.

Velferden skal være profittløs, det fins mange andre gode måter å tjene penger på. Feks syns jeg at foreldres allerede dyre bidrag til å drifte barnehager skal gå til akkurat det og ikke finansiere noen som skal drive butikk. Når "overskudd" blir en viktig post i budsjettet sier det seg selv at tilbudet kunne blitt bedre uten denne utgiftsposten.

Klima er muligens den aller største utfordringen vi har i dag. Vi trenger en ambisiøs men samtidig realistisk klimapolitikk. Jeg frykter at vi allerede er aaaaaltfor seint ute til å redde kloden, men vi må i alle fall prøve!

Jeg merker meg at det politiske landskapet tok en ny vending ved sist valg. Fra mørkeblått og fremmedfientlig til mer fokus på rettferdighet og klima. Noe jeg tror er viktig. La oss håpe det varer til neste valg om 2 år.

No comments:

Post a Comment