Saturday, February 16, 2008

Ikea har min stemme!!

Avsluttende kapittel om senga fra Ikea:
Kundeservice ringte meg noen uker etter at jeg hadde sendt inn skjema for garantivurdering. De sendte en kar for å se på den, og det var litt av en dud! Han sendte svenske sms og krevde å få svar også på sms. En skikkelig surpomp av en middelaldrende svenske dukka opp etter en rekke med sms-utveksling. Surleppa datt flere hakk ekstra da han skjønte at senga var parkert i en bod, i mellomtida hadde jeg nemlig fått ny seng fra Bohus, og jeg hadde fått hjelp av to kollegajenter med å bære klumpedeisen av ei seng ned i boden. Han kjæla kjapt med den og etter ei stund spurte jeg:
"hva kan du si om den?"
"nja, det var jo ikke mye en kan si om dette, den er jo ikke i bruk".
"Ånei, det visste jeg ikke at den måtte være, det hadde jeg ikke fått noe beskjed om. Har det så mye å si?"
"klart det har alt å si, da kunne man undersøkt den etter noen hadde ligget i den"
"Åja, du hadde tenkt å være her ett par døgn for å sjekke status?" (jeg klarte ikke dy meg).
"Dette får Ikea avgjøre selv, jeg skriver bare rapport om hva jeg har sett"
"Javel? Trodde du jobba for ikea jeg..."
"Nøh, jeg bare tar oppdrag for de... du får diskutere dette med dem selv"

Han ga meg nok ingen som helst hjelp etter dette besøket, og jeg var ganske sur for at han hadde kasta bort masse av tida mi for å stå og surmule og være det minst serviceinnstilte mennesket jeg hadde møtt på lang lang tid. Ikke minst måtte jeg vel innse at jeg ikke ville få betalt for energien brent på denne garantisaken... Faen, hva skulle jeg med denne senga som stod midt i boden min og gjorde meg gal hver gang jeg skulle hente noe der inne??
Men, ett par uker senere ringte ikea kundeservice igjen. Hun viste til saken og at det hadde vært en å sett på den. "Tja, det har vel det..." svarte jeg skeptisk og brått fientlig innstilt og var forberedt til å si hva jeg mente om den innleide hjelpa dems, hvis historien fortsatte som jeg frykta. Men så, sa hun "han sa at den stod i bod, og ikke var i bruk... men jeg har tatt en vurdering, og synes likevel at en seng skal vare lengere enn 2.5 år. Så det kommer noen å henter senga og når den er registrert inn her, så sender jeg et gavekort på 2995,- til deg via posten!!"

Det er bare å ta av seg hatten for Ikea og deres retur- og reklamasjonsrett. Jeg var forberedt at dette ble et skudd i mørke, men den gang ei!! De trenger bare å luke bort noen dårlige freelance-håndtverkere fra Sverige, så kan jeg love trofasthet i flere år til! :)

No comments:

Post a Comment