Saturday, October 22, 2022

Profesjonell syerske?

Noen ganger tar livet overraskende vendinger. Noen av den gode sorten, andre av den skikkelig dårlige, og noen ganger bare tilfeldige og ganske langt unna det du kunne forutse. Jeg fant yoga og meditasjon i løpet av sykeforløpet mitt. Det var nok ikke helt tilfeldig, men et heldig sammentreff som jeg er veldig takknemlig for. Da pandemien gjorde det vanskelig å reise på turer tenkte jeg i fjor høst at jeg hadde lyst å finne noe annet som kunne tilføre glede og mening i livet innenfor yogasjangeren. Det jeg setter aller mest pris på med yogaen er at den gir meg en deilig boble av egentid som nøytraliserer og demper meg til en bedre versjon av meg selv. Det gjorde turen til Senegal og jeg lengter ofte tilbake til følelsen jeg hadde der. Kanskje følelsen mer enn stedet, faktisk. 

Med nok en tilfeldighet var jeg på en 2 timers workshop om Mindfulness i fjor høst og likte faget, filosofien og læreren. Dette ble opptakten til et Mindful yogakurs som strekker seg ut over store deler av 2022. Jeg steg ombord og nå nærmer det seg innspurten på kurset. Hva jeg skal bruke det til? Det vet jeg ikke ennå. Kurset alene er for kort til å kunne starte som lærer. Det var heller ikke målet mitt. Lærerbiten har vært utenfor komfortsonen min, og jeg vil fortsatt helst bli ledet av andre i min praksis. Men jeg har lært masse om yogafilosofi, om hvordan yoga og meditasjon kan brukes i hverdagen som verktøy for livsmestring. Det er noe jeg tror alle har godt av. 

Tidligere har jeg lagd noen stoffposer med ris og tørket lavender til øyeposer. Disse gir en lett tyngde over øynene dine i rolige yogatimer, i tillegg til å gjøre det mørkt og lukte godt. Interessen i gruppa på kurset steg og brått hadde jeg sydd øyeposer til hele gjengen! Og så gikk ryktet om denne syersken - haha. Og jeg ble spurt om å sy og selge en hel gjeng med øyeposer til en som hadde faste yogatimer. Og brått var det gjort - jeg ble proff syerske! Hvem hadde trodd?



No comments:

Post a Comment